Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně
17.12.2008, Petr Štefek, recenze
Catalyst 8.12 má podle všeho přinést znatelný nárůst výkonů pro současnou řadu Radeonů HD4800. Relativně tiché uvedení nových ovladačů ovšem ničemu podobnému nenasvědčovalo. AMD opět dokázalo, že jejich "markeťáci" požívají dovolené, nebo jednoduše spí.
cemel (5) | 19.12.20089:10
Maji tydle stale nove a novejsi verze ovladacu nejaky vyznam i pro majitele starsich grafik? Myslim tim konkretene pro moji obstarozni x1950gt.. Z ty uz asi novy ovladace vic nevymacknou, myslim, ze uz se o to pani programatori ani nesnazi, jde jim o vykon u Hi­-end karet :o/
Odpovědět0  0
ravi2 | 30.12.20088:28
Myslim, ze ty se svym r1900 muzes byt spokojen, ja mam r1600pro :D
A co se tyce ovladacu ja pouzivam ovladace 6.12 a to proto, ze jakekoliv novsi ovladace misto toho aby vykon zvedli, tak vykon rapidne klesa :­( Takze na serii x1K se asi uz v Ati dlouho z vysoka se ...
Odpovědět0  0
r-a-k (2) | 17.12.200822:42
Jo,tak mi to přijdte nainstalovat když vám říkám že nejdou a že vám jdou tak neznamená že někomu pujdou taky.Kdyžtak se podívejte na AMD stránky kde se o tomhle problému často píše.Nekoukejte jen to co mate doma ale taky co mají ostatní.
Odpovědět0  0
ibis | 20.12.20080:46
Odpovědět0  0
bigless (91) | 17.12.200821:20
Celé je to o penězích. Před pár lety nVidia přetahla největší mozky ATI k sobě. Od té doby se ATI na poli ovladačů­(částečně i gr. karet­) těžce vzpamatovává.. Také tu hrají roli finanční prostředky, kde je na tom nVidia bohužel opět lépe. Vše něco stojí. I kvalita supportu..
Co se týče marketingu, popularizaci verzí ovladačů zavrhuji. Jak se o takové kampani nakonec zákazník např. v ČR dozví? Stejně prostřednictvím nějakého IT portálu jako je Světhardware..
Nyní žádná kampaň nebyla a stejně si tyto ovladače vynutily pozornost takových portálů. Není potom jedno zda­-li si přečtu spot s titulkem ­"AMD uvádí, že nové Catalysty zvýší výkon o několik desítek procent­" nebo ­"AMD Catalyst ­- tichá voda břehy mele­"? :­) Na poli ovladačů hrají v mediální sféře největší roli právě IT portály a to ZDARMA.. ;)
Odpovědět0  0
Veyron (56) | 17.12.200818:27
Ako tiež nechápem, keď už testovať ovládače, tak kde je CrossFire??? Načo sú napr. akože mne, majiteľovi 4870x2, takéto testy???
Odpovědět0  0
Petr_Štefek | 17.12.200820:15
X2 chybí... to je pravda...příště bude možná více času a bude možné otestovat i X2 a low­-endový Radeon HD4670. I já bohužel musím spát a přes den pracovat.
Odpovědět0  0
bigless (91) | 17.12.200821:39
Pan Petr Štefek se na tu recenzi mohl taky z vysoka vy.... Já osobně bych tak učinil po komentech které tu čtu. Člověk věnuje x hodin práce testu, který má být aktuální, objektivní a vypovídající a lidi ho tu nakonec kamenují.

Pro takové rejpaly a věčně nespokojené čtenáře bych měl jednu efektivní radu. Máš doma Radeon 3xxx­/4xxx ­(X2­)? Ok. Proč si tedy ten test, po kterém toužíš neuděláš doma sám a místo těchle blábolů sem nepošleš nějaké výsledky?? Vše co bylo použito v testu máte k dispozici i vy tak do toho chytráci.. ;)
Odpovědět0  0
Dalimil Novotný (77) | 17.12.200821:44
Tak já doufám, že se pan Štefek otrávit nenechá. Nakonec, vždycky se najde nějaké to procento nespokojenců...
Odpovědět0  0
Petr_Štefek | 17.12.200822:40
Nebojte ... za ty roky psaní, jsem vůči tomu víceméně rezistentní:­)...
Odpovědět0  0
KKING (14) | 17.12.200817:36
Ano uplaci.. pro hrace by bylo mnohem vyhodnejsi kdyby hry podporovaly dx10.1 ­- jak je videt na stalkerovi... ale diky tomu ze invidia drzi vyvojare podkrkem protoze toto api neumi,... tak z toho nic nebude...
Odpovědět0  0
Vestor002 | 17.12.200813:38
Ovladače sou ještě pořád hlavní Achilovou patou karet ATI­/AMD. Pokaždé dolaďují ovladače minimálně půl roku po vydání grafik. Catalyst control center je hrůza sama o sobě. Vůbec bych se nedivil, kdyby výkonnostní nárust byl vykoupen nějakým podvůdkem v kvalitě zobrazování.
Odpovědět0  0
astroman (25) | 17.12.200814:22
Doladují jeste půl roku? Ano, ale kouknete se na NVIDII, ktera se chlubi nejakym velkym treskem a take porad doladuje starou architekturu a zdime z ni vykon. Pro nas spotrebitele je to je dalsi plus. Kdo by si koupil kartu, ktera by mela ovladace jen ty prvni a pak se na ne nesahnulo? Myslím ze achilovou patou jsou jen proto, ze ATI nepodlaci velka studia jako NVIDIA, ktera do ni nacpe nejake penize a pak dana hra bezi lip na GeForce nez Radeonech.
Odpovědět0  0
rousini (65) | 17.12.200815:07
V principu máš pravdu, jenže ­"podplácí­" je ATIfans název pro ­"spolufinancuje­" a kapitalizmus není charita...
To, že ATI to pak musí dohánět a že se nyní činí je od ní sympatické, jenže samé reinstaly a hotfixi je něco, na co nemá každý náladu.
Proto si může vybrat už při koupi. Ušetřit peníze teď nebo nervy později...
Odpovědět0  0
kucikk (13) | 18.12.200818:29
Právě aby každý nemusel stále reinstalovat a hotfixit, tak vycházejí takovéto články, které se snaží ukázat zda to má smysl. A za vydávání těcho článků SHW děkuji.
Odpovědět0  0
r-a-k (2) | 17.12.200813:36
Protože na Vis64bit jsou problémy nainstalovat 8.12.Ba dokonce ani nejdou.
Odpovědět0  0
mibart | 17.12.200813:44
Ja mam vista business 64bit a ovladace 8.12 jedou bez problemu.­(C2 8500,4 GB DDR2,HD 4870 toxic)
Odpovědět0  0
Vladimir (24) | 17.12.200819:49
Ja mam Vistu x64 a Catalisty 8.12 mi idu bez problemov.
Odpovědět0  0
petzed (5) | 17.12.200822:22
A sakra, nekde se stala v systemu chyba, ja s nimi nezaznamenal jediny problem. Nerozsiruj FUD.
Odpovědět0  0
Vladimir (24) | 17.12.200812:34
Zaujíma ma prečo je použitá 32 bitová Vista a nie x64. Testovacia zostava má 4 GB RAM.
Odpovědět0  0
zaludzalud | 17.12.200823:19
No a? 32BIT system podporuje 4GB ram nevim co s tim vsichni mate. Akorat ze system to neuvadi napravou miru, jelikoz si po spusteni hned sebere a tudiz zaznamena 3 GB a neco navic.
Odpovědět0  0
L. | 29.12.200816:18
32­-bitový systém nepodporuje a ani nemůže podporovat 4 a více GB operační paměti. adresou délky 32 bitů jste schopen adresovat přesně 4GB ­(jakékoliv­) paměti, ale do toho se Vám samozřejmě započítává například i paměť grafické karty. Pokud tedy máte ­"gigovou­" grafárnu, na adresování RAM máte jen 3GB.

Je ovšem pravda, že po aplikaci SP1 na 32­-bitové visty Vám systém ukáže, že máte 4GB paměti. Ale správce úloh i nadále bude pracovat pouze se 3GB paměti.
Pokud chcete využít více, než 4GB celkové paměti ­(včetně paměti grafické karty atd.­), musíte použít 64­-bitový systém.
Odpovědět0  0
zaludzalud | 30.12.200812:55
Dobry den,

V tomto smeru s Vami nemohu souhlasit. Jak je tedy mozne Ze na firemnim serveru, kde jsem instaloval linux ktery je 32bit je RAM 16GB a je plne podporovana a vyuzivana. To co pisete neni specifikace 32bitu, ale trapne vymysleneho 32bit systemu microsoftu. Nejsem fanatik linuxu a sam pouzivam oboji, ale zde je chyba v systemu windows. Odbocili jsme trosku od tematu a za to se omlouvam, protoze se zde hadame jen kvuli spatne napsanemu kernelu.
Odpovědět0  0
L. | 30.12.200814:00
Samozřejmě máte pravdu. Svou reakci na předchozí příspěvek jsem maximálně zjednodušil a vztáhl pouze k Windows Vista, kde to, co jsem uvedl, víceméně platí.
Jinak velmi pěkný článek na toto téma roste zde: http:?­/?­/www.abclinuxu.cz?­/blog?­/Mihovy_sochory?­/2008?­/4?­/omezeni?­-velikosti?­-pameti?­-pocitace?­-os?­-a?­-procesu
Odpovědět0  0
zaludzalud | 31.12.20089:49
V tom pripade jsme se jen spatne pochopily :­] Jsme jen lidi. Mrknu na to. Diky
Odpovědět0  0
mRiggs | 17.1.20091:33
zkoušeli ste ovladače 8.12 na Vistách x64 s RAM větší než 4GB? zkoušel sem to na dvou PC s grafikama X1950Pro a HD3850 a pokaždá se po startu objevila hláška ­"No ATI graphics driver is installed...­" kde se stala chyba? s 8.11 jše funguje OK
Odpovědět0  0
Martin Kocias | 17.12.200812:32
Díky za recenzi. Souhlasím, že AMDho marke´táci asi spí, ale na druhou stranu je mi celkem sympatické, že si potrpí spíš na poctivou práci než na velký křik, což mě zejména u některých firem ­(nemyslím tím Intel­) hrozně rozčiluje, když mám dojem, že dávají víc peněz do reklamy a marketingu, než do výzkumu a vývoje.
Odpovědět0  0
petr ci pavel | 17.12.20086:56
nelibi?
Klidne si nejake ty testy udelej sam, nikdo ti nebrani!
Jestli nemas nic podnetneho co bys mohl dodat, tak radsi nerikej nic.
Odpovědět0  0
kupkapetr (1) | 17.12.20086:15
Nevím, jestli si děláte srandu, či ne, ale tento test je bohužel pouhým výkřikem do tmy. Otestovat pouze jednu kartu, díky čemuž nelze srovnávat a udělat si tak celkový obrázek o zvýšení výkonů graf. karet díky novým ovladačům. O nějaké nezaujatosti ATI­/Nvidia se nedá ani mluvit. Většinu hráčů navíc zajímá spíše HD 4850. S takovými testy jděte do.......
Odpovědět0  0
Hirogen (143) | 17.12.20088:04
No já nechápu, co se ti na tom nelíbí? Uvědomuješ si co to dá práce? Smyslem nebylo testovat kartu, ale ovladače. Když budeš přemejšlet, zjistíš, že 4850 a 4870 si jsou tak podobné, že test vyjde opět podobně. Akorát tam nebudeš mít 100fps, ale 85fps. Procentuální nárůst oproti starším ovladačům bude ale stejný. Myslím, že test je vpohodě, ale ty ne.
Odpovědět0  0
Karel Polívka (1098) | 17.12.200810:12
Mně jako výkřik do tmy připadá tento Váš komentář, pane ­"kupkapetr­", ale to je samozřejmě pouze věc názoru.

Přeji příjemný zbytek dne.
Odpovědět0  0
-HoNY- (135) | 17.12.200811:31
Dobrý den,
-­-­-
to snad nemyslíte vážně?! Podívejte se kolik rozlišení a nastavení bylo u karty provedeno. Teď je všechny zkuste a proveďte. jsem velmi zvědavý, kolik času Vám to zabere. Pokud to neuděláte, tak se laskavě do budoucna zdržte podobných komentářů.
-­-­-
Děkuji,
Jan Černý
(základní desky + zdroje)
Odpovědět0  0
Michal Huspeka (70) | 17.12.200812:26
Jaký smysl by mělo testovat celý spektrum AMD karet třeba od 3450 až po 4870 X2? Tady jde pouze o porovnání různých verzí ovladačů a otestovat je pouze na jedný kartě je to nejlepší, co mohl Petr Štefek udělat. A zvolená HD 4870 1GB je taky imho ideálně, protože dokáže případný nárůsty zaznamenat i ve vyšších rozlišeních a při vysokých detailech. Jaký smysl by mělo testovat se 4850 s 512 MB, které daleko dříve dojde dech?
Odpovědět0  0
mibart | 17.12.200812:59
Autor prispevku zrejme dnes spatne spal. A zrejme je majitelem 4850, protoze vyrok ­"Většinu hráčů navíc zajímá spíše HD 4850­" me prijde jako totalni blbost:­-­) 4870 1 GB je opravdu vhodne zvolena karta pro tento test a je dobre, ze se tu zacinaji objevovat podobne testy, i kdyz svethardware je asi posledni z ceskych hardware stranek, co o 8.12 psal. Ale cim vice, tim lepe a jako jeden z mala ukazuje i vykony v rozliseni 1280x1024, coz je ponekud historicke rozliseni, ale myslim, ze stale je hodne uzivatelu, ktere toto tozliseni pouzivaji...bohuzel vcetne me:­-)
Odpovědět0  0
Roox | 18.12.20089:45
Ja vám povím CO TO SAKRA JE? Plne sdilim rozhorceni s prvnim diskutujicim, je pravda ze nenasel ty spravne argumenty, tak to udelam za nej. Prispevek na ktery reaguji je k tomu jako stvoreny. Pan vyse pise ze je nutne udelat srovnani ruznych verzi ovladacu, to je sice pekne a pochopitelne. Ale to nejdulezitejsi je ze vetsina hracu ma dnes predchozi generaci karet Atic­(pokud se bavime jen o teto znacce­), tzn. ze je potreba nejen provest srovnani verzi ovladacu, ale take minule generace vga karet jako takove ­- stacilo by vybrat jednoho zastupce ­- napr. 3870. HD 3xxx byl start uspechu ati a tyto karty se stali masovou zalezitosti, v ktere uspesne pokracuje dalsi generace. SWH me timto vykrikem do tmy naprosto zklamal, a mam za to ze si ukrojil podstatnou cast svych ctenaru. Myslim ze volat po reparatu, je v tuto chvili opravnene, jelikoz takovyhle nekompletni test zcela zasadni zalezitosti, na SHW nema obdoby. Jeste k tomu kdyz se ted HD 3xxx dopradavaji a kazde procento vykonu navic by bylo jasnou koupi pro slabsi sestavy.
Odpovědět0  0
Dalimil Novotný (77) | 18.12.200810:10
IMHO hlavním smyslem tohohle článku bylo zjistit, jestli 8.12 skutečně nějakým zásadnějším způsobem zvyšují výkon ATin. To se podle mě prokázalo jednoznačně a nevím, proč ztrácet haldy času testováním spousty karet. Testovat 3850, aby se zjistilo, že jeho výkon také naroste je ještě zbytečnější, než testovat CF. Tenhle článek říká:­" Máte ATi? Stáhněte si Catalyst 8.12! Výkon vaší karty znatelně naroste.­" Co chcete vědět víc? Že u 3850 při 1680x1050 naroste výkon o 2% víc, než u 3870? To je určitě zcela zásadní informace pro toho, kdo si kupuje low­-end ;­). A ten, kdo si ho dnes kupuje, ho určitě nekupuje kvůli hraní posledních pecek. Od toho je tu řada 48xx.
Odpovědět0  0
roox | 18.12.200810:40
Dekuji za reakci, nicmene jste vubec nepochopil o co jde. Pisete ze se ­"jednoznacne prokazalo zvyseni vykonu Atin­". Jak to muzete tvrdit?? Z teto nedotazene recenze je patrne jen zvyseni u nove generace. Bylo by prinejmensim prinosne otestovat, jak je na tom v narustu vykonu 3870 oproti 4870. Poznámky typu ­"spousty karet­" si radeji nechte, to komentovat nehodlam. Proste a jednoduse, toto SWH opravdu nedotahl!
Odpovědět0  0
Dalimil Novotný (77) | 18.12.200810:53
No comment...
Odpovědět0  0
Michal Huspeka (70) | 18.12.200810:53
Pořád nějak nechápu, co na tom testu hledáte za vědu. Ten test chtěl pouze ověřit nárůsty výkonu, který proklamujou oficiální Release Notes. A na jaký jiný kartě to ověřovat, než na poslední generaci, když všichni víme, že pro poslední generaci jsou ovladače primárně laděný? To by sem za chvíli moh napsat někdo s 2900 XT nebo X1950. A vy jako majitel generace HD 3XXX chcete říct, že kdyby v tom testu byla třeba HD 3870 a nárůsty výkonu z RN by se nepotvrdily ­(což se ostatně dá očekávat­), tak si Catalysty 8.12 nikdy nenainstalujete? Ale no tak....
Odpovědět0  0
roox | 18.12.200811:13
Dobre pro nechapave jeste jednou a naposledy: Pokud autor v zaveru uvadi a doporucuje­(tedy vyvozuje zaver z clanku­), ze majitele poslednich dvou generaci atin, by meli stahovat 8.12, mel by tyto informace mit podlozene. To se ovsem z tohoto srovnani nedozvime! To ze jsou ovladace ladeny primarne pro aktualni generaci je pravda, ale mit je odladeny pro predchozi generaci, zvlaste pokud byla tak uspesna, je take dulezite, nemyslite? btw majitel ati 3870 nejsem.
Odpovědět0  0
Dalimil Novotný (77) | 17.12.200812:48
Dobře, tak pro pána moje zkušenost s HD4670. Crysis ­(demo­)pod 8.11 prakticky nehratelná na 1680x1050 low detail ­(jakmile začalo jít do tuhého, FPS pod 20­). Po instalaci 8.12 ­(XP SP3, E8400­) je možno to hrát i na 1920x1200 medium detail, i když je to už na hraně ­(cca 25 FPS­). Uznávám, že to není úplně korektní testování, ale nárůst výkonu je znatelný.
Odpovědět0  0
Petr_Štefek | 17.12.200820:18
Na výkřiky do tmy, jsi specialista ty, jak tak čtu ... samozřejmě, mohlo by se otestovat kompletní protfolio karet AMD s novými ovladači, ale uvědom si, kolik času by to zabralo a kdo by takto strávený čas zaplatil. Mohla by se rovnou přidat i konkurence na posledních driverech a mělibychom tu každý měsíc malou VGA chart..bylo by to pěkné, leč nereálné.
Odpovědět0  0
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.